Sport en suppletie ter ondersteuning van de sportprestatie

sporten goed eten

Sport en Voedingssupplementen ter ondersteuning van de sportprestatie

Om gezond en fit te blijven is gezonde voeding voor iedereen belangrijk. Sporters zijn zich vaak al bewust van hun eetpatroon en kiezen voor een gezond en uitgebalanceerd dieet, met voldoende koolhydraten, vetten en eiwitten. Het is goed om te beseffen dat de individuele behoeften aan bepaalde vitaminen of mineralen bij sporters hoger kunnen zijn dan gemiddeld. Zeker wanneer er op intensief niveau wordt getraind. Om sportprestaties te ondersteunen, spierpijn en blessures te voorkomen kunnen voedingssupplementen, naast een gezonde basisvoeding, worden ingezet. Op deze site lichten we een aantal nutriënten toe die voor sporters belangrijk zijn, zoals eiwitten, aminozuren, vitaminen en mineralen (waaronder elektrolyten). Welke specifieke nutriënten het meest geschikt zijn, hangt af van het type sport en de intensiteit.

Eiwitten: Voldoende eiwitten zijn belangrijk voor het behoud van sterke botten en het behoud van een normale spiermassa. De eiwitbehoefte van sporters is groter dan die van niet-sporters. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van proteïnepoeder na fysieke inspanning het herstel van de spieren kan bevorderen.

Eiwitten in combinatie met voldoende training helpen om de spiermassa te laten toenemen. Een proteïnesupplement kan aan alle typen sporters geadviseerd worden.

Aminozuren: Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten die we met onze voeding binnen krijgen.

Vitaminen en mineralen. Het is gebleken dat bij sporters met een vitamine- en/of mineralentekort een multivitamine voor betere prestaties zorgt. Naast een multivitamine kan voeding ook worden aangevuld met individuele vitaminen en mineralen, zoals vitamine D voor de werking van de spieren en ijzer, vitamine C en verschillende B vitaminen (B2, B3, B5, B6, B12 foliumzuur/ Folaat) om vermoeidheid te verminderen.

Redenen voor het afnemen van sportprestaties kan een mineralen en vochttekort zijn. Met name elektrolyten, mineralen in ionische vorm, zijn belangrijk voor sporters. Ze worden bij vele lichaamsprocessen gebruikt, zoals bij alle zenuwimpulsen en spiersamentrekkingen. Tijdens intensieve inspanning verliest het lichaam elektrolyten zoals magnesium, kalium, natrium en chloride. Elektrolyten kunnen worden aangevuld door bijvoorbeeld een eigengemaakte isotone drank.

De meeste eiwitpoeders worden gemaakt uit melk (wei, caseïne) of soja. Voor mensen die geen eiwitpoeder op basis van melk of soja willen (of kunnen) gebruiken, is rijstproteïne een plantaardig alternatief. Rijstproteïne is hypoallergeen en gemakkelijk verteerbaar. Rijstproteïne bevat de essentiële aminozuren in voldoende hoeveelheden, alleen het gehalte lysine is aan de krappe kant. Bij volwassenen draagt een goede eiwitinname mogelijk bij aan de preventie van overgewicht, (leeftijd gerelateerde) spierafbraak, osteoporose en hart en vaatziekten.

Magnesium komt in de voeding voor in noten, zaden, volle granen, groene bladgroenten en fruit. Vormen Magnesium bisglycinaat: een superieure vorm van magnesium gebruikt in supplementen waarbij ieder magnesiumdeeltje krachtig gebonden is (gecheleerd) aan twee moleculen van het aminozuur glycine. Magnesium als elektrolyt: de ionische vorm van magnesium, zoals deze opgelost in een (lichaam)vloeistof voorkomt. Werkingsmechanisme Magnesium is betrokken bij meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam.

Magnesium is van belang voor de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten, de zenuw prikkel geleiding, spiercontractie, cholesterol stofwisseling, temperatuurregulatie, detoxificatie en gezonde botten en tanden. Ook op hart en bloedvaten heeft magnesium een gunstige invloed: het helpt het bloed dun te houden, ontspant de bloedvaten en gaat verhoging van de bloeddruk tegen. Een te lage inname van magnesium met de voeding komt geregeld voor.

Factoren zoals stress, diarree, braken en een hoge suikerinname verlagen de magnesiumstatus. Indicaties voor sporters Geestelijke en lichamelijke belasting kunnen de behoefte aan magnesium sterk beïnvloeden. Veel sporters hebben tijdens of na het sporten last van spierkramp of stijve spieren. Voldoende magnesium kan deze klachten verhelpen. Magnesium is goed voor de spieren en ondersteunt het energieniveau. Bovendien draagt magnesium bij tot een goede elektrolytenbalans. Adviesdosering 200-400 mg per dag.

Sporten verhoogt de weerstand maar bij intensief sporten is dit effect echter omgekeerd.

Topsport vergt veel van het lichaam, met name het immuunsysteem.

Bent u na het lezen van een gedeelte van de info op deze pagina geïnteresseerd in orthomoleculair advies m.n. voor sporters, en niet zeker of u bepaalde tekorten zou kunnen hebben, dan kunt u een bloedtest voor sporters doen bij mij

Het bloedonderzoek sporters kijkt naar de huidige status van verschillende vitaminen, mineralen en testosteron. Deze onderdelen geven je inzicht in je uithoudingsvermogen tijdens het sporten en het proces van herstel na lichamelijke inspanning. Met deze inzichten kun je wellicht je sport en prestatie gunstig beïnvloeden.

Eenvoudig zelf je sample afnemen

inbalansalmelo.nl

Je kunt al onze testen zelf thuis afnemen. Je hoeft dus niet naar een prikpost of jouw huisarts. Een duidelijke instructie en retourenvelop maken het wel zo makkelijk. In het lab wordt jouw sample door een arts of biochemicus gecontroleerd. Zo weet je zeker dat jouw onderzoek zorgvuldig is verlopen.


Een betrouwbaar resultaat met begrijpelijke uitleg

mocht je nog vragen hebben of meer info voor de werkwijze kun je altijd een afspraak met me maken Liefs Ina inbalansalmelo@gmail.com